Defeat devices schering en inslag
Al jarenlang wordt vastgesteld dat automerken uitstootwaarden bewust manipuleren. Er bestaat een schermzone binnen de zeer vrije testprotocollen. Daarmee is nog niet alles verklaard. Met de Volkswagenfraude is gebleken dat niet alleen gebruik werd gemaakt van “loopholes” binnen de EU-regelgeving, maar dat ook bewust fraude werd gepleegd.
Sedert de (gedwongen) verklaringen van Volkswagen is het duidelijk dat de praktijken veel verder gaan dan eerst gedacht. Daarbij werd voor het eerst het gebruik van speciale sjoemelsoftware, de zogenaamde defeat devices, toegegeven.
Na Volkswagen nu ook Renault en Opel (Zafira)?
Onderzoeken laten al lang zien dat er enorme discrepanties bestaan tussen testwaarden en de reële uitstootgegevens. Wij kondigden al aan dat er vermoedens bestaan dat de omvang van de fraude veel groter is, dan de “vrijwillige” verklaringen van Volkswagen.
Daarna volgden nog diverse persberichten van Volkswagen zelf waarbij de fraude schoorvoetend diende uitgebreid te worden, niet alleen tot andere modellen, maar ook naar bedrog bij het brandstofverbruik.
Sedert vorige week zijn ook concrete vragen gerezen naar het gebruik van sjoemelsoftware bij andere autofabrikanten. De Franse autoriteiten doen nu ook een onderzoek naar Renault.
Intussen wordt bericht dat Opel een geheime aanpassingsoperatie uitvoert. Het zou (voorlopig) gaan om de Opel Zafira Tourer van 2014 met een 1.6 dieselmotor. Indien het inderdaad om een heimelijke softwareaanpassing gaat, is daarmee weer een defeat device gevonden. Omdat er een duidelijk verschil is in de prestaties van de motor vóór en ná de aanpassing, ontstaat er zonder twijfel schade.
Heeft U een Opel Zafira die in het geniep werd aangepast en wenst U hiervoor een schadevergoeding te bekomen? Neem contact met ons op!
Nog groepsvorderingen?
Het doel van de fraude is duidelijk: sommige autofrabrikanten slagen er niet in de strengere normen te halen met behoud van hun winstmarge. En dit op de kap van de consument, die in goed vertrouwen een voertuig koopt.
Momenteel behandelen wij verschillende zaken waarbij al tot dagvaarding werd overgegaan op het vlak van de NOx fraude en de fraude met het brandstofverbruik.
Wij volgen alle onderzoeken op de voet, en wanneer zou blijken dat andere automerken zich zondigen aan opzettelijke fraude, zullen wij andermaal overgaan tot de nodige stappen om een compensatie te bekomen voor de gedupeerden.
Het aanpassen van de defeat devices is immers niet zonder gevolgen, en lijdt tot aanzienlijke schade in hoofde van de slachtoffers.