Een handelaar wordt geacht te reageren tegen een factuur wanneer hij/zij met de inhoud niet kan instemmen. Dit wordt het factuurprotest genoemd.
Dit factuurprotest is een essentieel onderdeel van het handelsrecht, dat gebaseerd is op vertrouwen en efficiëntie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de rechtspraak verregaande gevolgen verbindt aan dit factuurprotest.
Maar wat nu als een klant een factuur (correct) heeft geprotesteerd? Bent u als leverancier ook verplicht hierop te reageren?
De praktijk heeft de verplichting om te protesteren uitgebreid, zodat niet enkel moet geprotesteerd worden tegen een foutieve factuur, maar ook tegen elke mededeling waar u als handelaar niet mee akkoord gaat.
Daarom is het essentieel van steeds tijdig te reageren op elke brief, e-mail, aangetekende zending, …
Hetzelfde geldt voor een gemotiveerd factuurprotest dat niet overeenstemt met hetgeen de partijen zijn overeengekomen.
Het niet reageren op een factuurprotest kan zware gevolgen hebben, want de rechter zou hieruit zomaar kunnen afleiden dat de facturen niet hoeven betaald te worden. Zelfs al bent u het daarmee niet eens.
Dit werd al talloze malen bevestigd in de rechtspraak, bijvoorbeeld door de rechtbank van koophandel te Gent.