Wanbetalers kosten je onderneming geld
Wanbetalers kosten je onderneming handen vol geld. Het zijn namelijk openstaande schulden, waartegenover al gemaakte kosten en tijd staan. Een wanbetaler ziet zijn openstaande facturen als gratis krediet. Zo hoeft hij geen leningen aan te gaan en kunnen de schulden gefinancierd worden door de leveranciers.
Daarnaast draag jij wel al BTW en andere belastingen af op hetgeen je hebt aangerekend én is er geen ruimte voor andere klanten.
We stellen in dit artikel een stappenplan op, waarmee je hopelijk voorgoed of alleszins sneller van het probleem van wanbetalers af raakt.
1. Haal de wanbetalers er vooraf al uit
Het is logisch, om succesvol wanbetalers te bestrijden, moet je in de eerste plaats contractspartijen vooraf zo veel mogelijk doorlichten. Zeker bij grote orders loont deze aanpak de moeite. Heb je twijfels over de solvabiliteit, vraag een zekerheid of een groter voorschot naargelang de bestelling.
Belangrijk is om sluitende contractsvoorwaarden te hebben, die de wanbetalers geen kans geven om grote schulden op te bouwen. Zo kan je werken met een eigendomsvoorbehoud, ontbindende voorwaarde, …
2. Geef wanbetalers geen kans
Jij bent niet de enige leverancier die bij de wanbetaler iets te eisen heeft. Wie het snelst is, krijgt eerst betaald. Een vaak gemaakte fout is het sturen van té veel betalingsherinneringen. Beperkt je tot maximaal 1 of 2 kordate aanmaningen. Bij voorkeur heb je goede algemene voorwaarden die je stok achter de deur zijn. Daardoor stijgen je kansen om de schuld succesvol te recupereren.
Stuur onmiddellijk na het verstrijken van de vervaldag van de factuur al een aanmaning. Geef een korte nieuwe termijn en beschrijf duidelijk de gevolgen die het niet respecteren van deze laatste termijn zal veroorzaken. Verwijs daarbij al direct met naam naar de advocaat die de zaak zal invorderen. Een voorbeeld van een goede betalingsherinnering kan je vinden op onze website.
Laat je de zaak vervolgens op de lange baan, dan loop je het risico dat de wanbetaler de aanmaning niet als ernstig zal beschouwen.
3. Aanhoudende wanbetalers
De twee voorgaande stappen zouden het financieel risico van wanbetalers al behoorlijk moeten beperken. De moeilijkste groep zijn de aanhoudende wanbetalers. Zij reageren ook na de aanmaning niet of met een smoesje.
Deze debiteuren hebben vermoedelijk betalingsproblemen, een grote schuldenlast, of een lange geschiedenis van laattijdig betalen.
Ook hier is het zaak om zo snel mogelijk te reageren. Na de laatste termijn die je zelf hebt gegeven stap je onmiddellijk naar een incasso-specialist. Onze advocaten begeleiden je dan per direct verder bij het traject.
Afhankelijk van hoe urgent de schuldvordering is, wordt ofwel eerst gestart met een allerlaatste dwingende betalingsherinnering, ofwel kan bij B2B schulden direct overgegaan worden tot het betekenen van een aanmaning tot betalen. De inningsratio voor deze nieuwe procedure is maar liefst 90% binnen de maand en gaat buiten de rechtbank om, wat kosten en tijd bespaart. Betaalt de debiteur na een maand niet, dan kan onmiddellijk beslag gelegd worden. Zo ben jij andere schuldeisers voor en vis je niet achter het net.
Contacteer onze incasso-specialisten door een vrijblijvende incasso-check aan te vragen!