Het plaatsen van een advertentie
Een advertentie is in het digitale tijdperk snel opgemaakt. Wat voor rechtsgevolgen creëert een verkoopadvertentie dan?
In principe is een advertentie slechts een voorstel, een aanzet tot onderhandelen.
Advertentie geen aanbod
De overwegende rechtspraak en rechtsleer is van mening dat het plaatsen van een advertentie geen aanbod tot verkoop uitmaakt. Dit geldt zowel voor advertenties online, als offline.
Er zal pas een overeenkomst tot stand komen, wanneer er aanvullende rechtshandelingen gesteld worden.
De (juridische) reden hiervoor kan gezocht worden in het feit dat niet aan de substantiële voorwaarden van een aanbod voldaan is. Enerzijds is het mogelijk dat het materiële bestanddeel niet volkomen is (in het bijzonder zaak en prijs) of het anderzijds ontbreekt aan de subjectieve wil om onmiddellijk en daadwerkelijk tot een overeenkomst te komen.
Dit sluit niet uit dat in bepaalde omstandigheden een advertentie weldegelijk een aanbod kan uitmaken. Dit zal in het bijzonder het geval zijn, wanneer de advertentie dit uitdrukkelijk vermeldt.
Aanbeveling voor de praktijk
Om discussies te vermijden, valt het aan te raden in de advertentie te vermelden dat ze geen aanbod uitmaakt en de loutere aanvaarding geen overeenkomst tot stand doet komen.