Artikels

Blijvende invaliditeit van 4% na whiplash

Voor de subjectieve restletsels in de nek als gevolg van een whiplash kan een vermengde materieel-morele schadevergoeding van 1.100 EUR per punt toegekend worden. Zelfs met een voorafbestaande toestand van migraineaanvallen kan de blijvende invaliditeit op 4% vastgesteld worden.

Architect ereloon zonder schriftelijke overeenkomst

De architect is gebonden door het reglement van beroepsplichten, vastgesteld door de nationale raad van de orde van architecten. Dit reglement bepaalt dat de overeenkomst voor iedere opdracht schriftelijk dient te worden opgesteld, ten laatste op het ogenblik dat de opdracht bepaald werd.

De overeenkomst moet duidelijk de wederzijdse verplichtingen van de partijen bepalen.

De deontologische verplichtingen die op de architect rusten, doen geen afbreuk aan de geldigheid van de overeenkomst tussen de partijen.

De architect heeft het recht om vergoed te worden voor de prestaties die hij verricht heeft, zelfs bij ontstentenis van een ondertekende overeenkomst.

Verkoper moet voorschot en intresten terugbetalen na vervallen koopbelofte

Tussen de partijen is nooit een koop-verkoop gesloten – met alle gevolgen van dien. De verkoper is bijgevolg wettelijk verplicht tot terugbetaling van het door de kandidaat-koper betaalde voorschot dat zij (via haar makelaar) heeft ontvangen. De verkoper kan aan deze wettelijke verplichting geen voorwaarden verbinden (om haar eigen rechtspositie veilig te stellen, inzonderheid ten aanzien van de fiscus en/of eventuele latere derdeverkrijgers van het goed