Geflitst door een Redflex NK7?
Laat U bijstaan door een ervaren advocaat!
Redflex NK7 wordt volop ingezet
Redflex heeft een bemande flitscamera ontworpen die vrijwel onzichtbaar is voor de bestuurder. Het gaat specifiek om de Redflex type NK7. Deze NK7 maakt gebruik van infraroodstralen en heeft een aantal eigenschappen die de staatskas goed zullen spijzen:
- De flitscamera kan optimaal verborgen worden en is niet te detecteren voor de aankomende bestuurder;
- De redflex kan vanop afstand bediend worden, zodat het politievoertuig uit het zicht verborgen opgesteld kan staan;
- De redflex maakt gebruik van infrarood, dus de “flits” is met het blote oog niet te zien;
Apps die gebruik maken van meldingen van andere automobilisten zijn er dus ook aan voor de moeite.
Het is duidelijk dat deze flitscamera een “gamechanger” is. Altijd en overal kan er nu geflitst worden, zonder dat de weggebruikers daar ook maar iets van merken … tot de boete in de bus valt.
Welke politiezones
De politiezone Gent zet alleszins al een NK7 camera in, ook op wegen waar voorheen weinig tot niet geflitst werd, zoals de R4.
Ook de zones Denderleeuw/Haaltert en Aalter-Knesselare volgen het “goede” voorbeeld. Hoewel er een stevig prijskaartje aan vasthangt, is dit zonder twijfel slechts het begin en zullen vele zones nog volgen.
Er werden ons intussen ook vaststellingen gemeld in de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen.
NK7 tijdens flitsmarathon van 19 april 2018
[update] Tijdens de flitsmarathon van 19 april 2018 werd de NK7 voor het eerst en direct ook massaal ingezet. Hoewel het aantal geflitste bestuurders tijdens deze marathon lager lag dan vorig jaar, zal dit zeker niet te maken hebben met de aanwezigheid van de NK7 die volledig verborgen kan worden en meerdere rijstroken én rijrichtingen kan verwerken.
Wat met de boetes?
We onderzoeken of de boetes die opgelopen worden door gebruik van de Redflex wettelijk vastgesteld kunnen worden.
Zo moet de correctie op de vastgelegde snelheid uiteraard toegepast worden.
Ook de voorschriften voor de installatie van het gebruik van dit nieuw type camera moeten volledig nageleefd worden.
Het is duidelijk dat een massale inzet van NK7 camera’s een stevige invloed zal hebben op het rijgedrag. Echter, Vlaanderen hinkt achterop wat betreft rijbaaninrichting en veel boetes zullen dus nog steeds als onrechtvaardig aangevoeld worden. Daarom kan geen enkele flitscamera oplossen wat er echt schort: een chaotische weginrichting, geen doorstroming van het verkeer en onrealistische snelheidslimieten.
Bent U geflitst met een Redflex?